satt o läste lite nyheter på dn.se och hamnade i en frågespalt där nån hade skrivit in och frågat hur man bäst skulle hantera den femåriga (och ja, jag skriver ”femåriga” istället för ”femårige”, allt annat är bara töntigt och helt åt skogen) sonens klädsmak (han gillar klänningar) nu när han snart skulle börja skolan. och absolut, jag kan förstå att man som förälder blir kluven i en sån fråga. ska man skydda sin unge från eventuell mobbning i skolan eller ska man skydda honom från att behöva anpassa sig efter (idiot-)normer?

men varje gång jag läser sånt här blir jag så himla förbluffad. ”ta det på allvar”, ”prata om det”, ”informera om transvestism och homosexualitet” och så vidare fanns med i kommentarerna. det är ju helt sjukt… wake up, people! hur kan det vara så himla märkvärdigt vad en unge (eller vem som  helst) gillar att klä sig i?? jag fattar bara inte. och på ett sätt är jag glad för att jag inte fattar, för jag vill inte begripa mig på det här. helt sinnessjukt är vad det är.

folk berättar om när de fick barn, typ ”jag var så övertygad om att det skulle vara en pojke så jag hade ju redan köpt en blå filt och allt möjligt”. ja, herregud, en blå filt lär ju vara helt oanvändbar nu när det inte var en pojke. jag blir galen……

varför finns det överhuvudtaget en term som ”transvestism”? (och nej, nu klankar jag inte ner på alla er som pysslar med sånt här, för jag tycker själv att det är rätt kul.) hur kan klädesplagg och diverse andra attribut vara så förbjudna för vissa människor att det blir en såhär stor grej…???

what if den här ungen hade gillat att klä sig i nån annan kulturs kläder? säg att han hade gillat romers klädstil eller slöja? om han hade velat klä sig som en tibetansk munk?

same shit, different name, liksom.

fan, jag blir så jävla trött… och då gillade jag ändå den här ungens föräldrar som lät honom vara som han är utan att göra nån affär av det. varför, varför, VARFÖR måste vi tvinga in folk i snäva jävla idiotkategorier som ändå inte passar nån??

”jag tycker att det ska vara skillnad mellan män och kvinnor”, sa muppot i robinson häromsistens. jaha, okej, tycker du att det ska vara löneskillnader också? eller så att män får bättre vård? tycker du att män överlag ska vara mer värda? att de ska utgöra normen och du undantaget?

och nej, nu snackar vi inte om hur det var på 50-talet. nu snackar vi om hur det är i sverige idag, 2010. återigen: det är helt jävla sjukt.

kan inte skillnaden mellan människor utgöras av att vi är individer, av att vi helt enkelt är olika varann? varför måste vi reglera hur kvinnor ska vara och hur män ska vara och sen skyffla in folk i förutbestämda roller? för det är precis vad vi gör: kvinnor är inte på ett visst sätt, män är inte på ett visst sätt – vi formar dem såna för ”vi tycker ju att det ska vara skillnad”.

nån borde förbjuda mig att läsa såna här artiklar……..

*superfrustrerad*